lördag 11 januari 2014

Skisser och verklighet. Drömmar och verklighet. Lycka och ännu mer lycka.

Jag stod och fixade lite middag för en stund sen. Resten av ligan var utanför och busade i snön i mörkret. Jag hörde deras skratt. Så sjukt härlig känsla. Glada skrattande barn och en underbar pappa till mina barn. Jag känner mig ofta väldigt nöjd. Väldigt ofta lycklig. Jag är bra på att vara här och nu. Samtidigt som jag väldigt ofta också såklart är i framtiden med tanke på projektet vi håller på med. Men jag förstår att ett fint hus inte gör en människa lycklig. Däremot om man har vad vi har, jag och Billy, en "grund lycka" så kommer den känslan förstärkas med ett bättre boende.

Ett hus kan inte lösa problem eller ge lycka. Men att ha ett hus som är helt nytt, helt som man önskar kommer skapa bra förutsättningar för fortsatt lycka. Vi har snart levt ihop i 10 år jag och min man. Vi har gått igenom det mesta och har fått 2 fina ungar tillsammans. Vi har bott i olika lägenheter, köpt sommarstuga, och hus. Och nu ska vi bygga det perfekta huset till det som jag många gånger tycker är vårt perfekta liv. Och ja att läsa om målade fixade fasader händer säkert att man gör. Men vi trivs, min lilla familj och jag. Vi är inte alltid löjligt lyckliga på rosa moln, men vi är det rätt ofta och det känns äkta.

Ja huset då :) det rullar på med olika typer av val. Köket har vi som sagt gjort skissen på nu. Även om det skulle kunna gå att göra hur dyrt som helst så hoppas jag att vi får till ett fint kök i rimlig prisklass. Det kommer bli släta vita luckor, jag är övertygad om det, inte Billy. Men jag tror jag kör veto på den. Billy tycker kanske det borde vara "fönster" på luckorna, jag säger nej. Av 2 anledningar, det har vart så poppis rätt länge nu, känns lite klart/gjort. OCH främsta anledningen jobbigt att städa. Så släta vita luckor med handtag som ligger ovan på, som en skena, en kort variant. Vi kommer ha en ljusgrå bänkskiva till detta. I stort sett inga överskåp, mycket lådor, även om vissa kanske ryker pga av priset för en låda istället för skåp. Vi kommer ha några spotlights på de 2 överskåp som ändå blir, vi kommer sen ha vägglampor över resten av bänkytorna, det är bara inte Billy övertalad om ännu men det är jag.

Skissen, första utkastet är klar. Där de mesta stämmer, det är någon dörr som ska justeras och en del ändringar i  badrummet uppe.
Bilderna ägs av Myresjöhus och får inte kopieras.




Det kändes väldigt verkligt och nära när vi fick vårt egna hus ritat. Nu väntar vi på besked från byggnadsnämnden i slutet av januari. Håll tummarna för oss. Vatten är förberett en bit och ja annars så ägnar vi all tid åt att kolla upp allt mellan himmel och jord.
Sjukt kul är det!

2 kommentarer:

  1. Ska bli roligt att följa er blogg och , ni skriver bra och underhållande :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du tycker det! /Stina

    SvaraRadera